Nieuws

Mobiel bankieren als krachtig hulpmiddel in de strijd tegen armoede

Mobiel bankieren als krachtig hulpmiddel in de strijd tegen armoede

Oikocredit Nederland Digital finance inclusieve financiering in Cambodja AMK.jpg27 februari 2017

Iedere dag gaat de Cambodjaanse Pisey Leang Meag met plezier naar haar werk. Ze werkt namelijk als mobile banking agent bij het microfinancieringsinstituut, en Oikocreditpartner, Angkor Mikroheranhvatho Kampuchea Co. Ltd (AMK). Hier helpt ze cliënten van AMK met mobiel bankieren, zodat zij digitaal toegang hebben tot hun financiën.

Veel van de cliënten van AMK zijn ondernemers die moeilijk tot niet rond kunnen komen. Het zijn voornamelijk (rijst)boeren en kleine ondernemers. Banken en andere financiële instellingen zijn er bijna niet in de verafgelegen landbouwgebieden waar deze ondernemers wonen. En als er al een reguliere financiële instelling in de buurt is, dan komen deze ondernemers alsnog bijna niet in aanmerking voor een lening. Doordat AMK deze ondernemers wél een kans biedt, kunnen zij hun hoofd boven water houden. Een voorbeeld hiervan is Aminas Fins, die met haar marktkraam nu haar gezin kan onderhouden.

Omdat AMK werkt met mobiel bankieren, kunnen deze ondernemers direct hun bankzaken regelen. Een lange reis naar de dichtsbijzijnde stad wordt hen zo bespaard. Doordat de doelgroep van AMK in verafgelegen landbouwgebieden woont en werkt, is voor de ondernemers mobiele toegang tot een eigen bankrekening dus echt een uitkomst! 

Lees hier de volledige toespraak van Koningin Máxima over mobiel bankieren en inclusieve financiering. 

« Terug naar het nieuwsoverzicht