Blog: Vele wegen leiden naar dromen

Eric_Priyamm.jpg

Eric Holterhues, directeur van Oikocredit Nederland, ontmoette in India de crew van de video voor de nieuwe campagne over Asha. Stuk voor stuk mensen met een eigen droom, net als Asha.

Calcutta is buitengewoon heftig. Ik was er voor de opnames van onze nieuwe commercial. Een stad van 4,6 miljoen inwoners. Het is er druk en vies. Er is constant getoeter en aan een stuk door file. Maar de stad ontroert me ook. Bij aankomst had ik even tijd om in de omgeving van mijn hotel te lopen. Ernaast ligt een braakliggend terrein. Daar wonen mensen tussen het puin. Ze maakten eten en sommige mensen waren zich - heftig ingezeept - aan het wassen. Hoe arm ook, men is trots op het lichaam. Calcutta, een stad met rafelranden.

De eerste dag ging ik meteen naar de set. Achter de ongeplaveide straten kun je voor verassingen komen te staan. Zo ook hier, achter een stoffige weg lag een huis met een prachtige binnenplaats. Decor voor de droom van Asha. Een groot gedeelte van de crew was al flink aan het repeteren. Ik ontmoette er Priyamm, de hoofdrolspeelster uit de commercial. Een ontzettend lieve jonge vrouw. Zij is choreografe en werkt normaal gesproken achter de schermen. Haar droom is het om door te breken en bekend te worden. En Sandy, hij was aan het oefenen met de dansgroep. Ook hij droomt ervan om zijn kleine dansstudio tot een groot succes te maken.

Op de set ontmoette ik ook Avishek, de producer. Normaal gesproken woont hij in Mumbai. Hij is al een redelijk gevestigde naam in de Bollywood-industrie, de filmindustrie in Mumbai die de bekende musicalachtige films maakt waarop Oikocredits video is gebaseerd. Hij houdt van zijn vak maar vindt het nu geweldig om zijn kennis en ervaring in te zetten voor deze bijzondere commercial over microkrediet. Voor een appel en een ei doet hij mee. Gelukkig, want ons budget is beperkt en we hebben zijn ervaring hard nodig.

De volgende dag bezoeken we de tweede locatie. Het oude ziekenhuis van Calcutta, de scène voor de fabriek waarin Asha werkt. Het gebouw doet allang geen dienst meer als openbaar gebouw, er wonen nu hele families in een deel van de vertrekken. Een luguber gebouw dat door art director Tanmoy zal worden omgetoverd tot een geloofwaardige setting voor een kledingfabriek. Hij luistert goed naar wat we willen en weet in een mum van tijd precies de juiste sfeer te creëren zowel voor de droom van Asha als voor de werkelijkheid waarin ze zit. Ik ontmoet er ook Jayita, een jonge bescheiden vrouw. Zij heeft de kostuums gemaakt. En dat zijn er veel voor de hele cast. We zijn echter niet meteen helemaal tevreden. Ze schrikt er een beetje van want ze wil haar werk graag goed doen. Ook haar droom is het door te breken met de kleding die ze maakt. Het komt uiteindelijk helemaal goed met alle kostuums.

En dan gaan we filmen. Twee volle dagen lang. De eerste dag staan we al voor dag en dauw op omdat we willen filmen met daglicht. De locatie van de droom is omgetoverd tot een prachtige setting die aanvoelt als een sprookje. Het worden lange dagen. Hoewel de video maar 30 seconden duurt, moet elke scene meerdere keren opnieuw. Marco, de regisseur wil het perfect hebben. Hij doet alleen dingen, die hij met passie kan doen. En hij zet zich hier met zijn volle passie voor in, want het onderwerp raakt hem. Na twee dagen zijn we klaar. Avishek komt op het einde van de dag met een eerste edit van het materiaal. Hij is zo benieuwd hoe het geworden is, dat hij zelf snel een aantal scenes achter elkaar heeft gezet.

Ik schiet vol. Omdat het prachtig is geworden en alle moeheid er bij mij uitkomt. Ik ben ontroerd door de enorme inzet van iedereen die eraan heeft gewerkt. Maar ik ben bovenal ontroerd door het verhaal van Asha. Het is niet zomaar een in scène gezet verhaal; leuk als commercial. Asha bestaat echt. Asha staat symbool voor duizenden en duizenden vrouwen en mannen die leven aan de onderkant van de samenleving in ontwikkelingslanden. Mensen die verandering willen in hun leven. Die in hun eigen onderhoud willen voorzien en een goed bestaan willen voor hun familie, voor hun ouders, voor hun kinderen. Mensen die geholpen zijn met een microkrediet. De video die we hebben gemaakt met vereende inzet van zovelen die ook dromen, vertelt precies dát verhaal.

En ik? Ik heb ook een droom. De droom dat ons werk bekend wordt bij nog veel meer mensen in Nederland. Zodat we nog veel meer mensen in ontwikkelingslanden vooruit kunnen helpen met microfinanciering. Helpt u mee mijn én hun droom waar te maken door de video van Oikocredit in uw netwerk te delen via social media? Zo investeren we samen in mensen!

Eric Holterhues
directeur Oikocredit Nederland

De video bekijken:

« Terug