Nieuws

De effecten van de coronapandemie voor Oikocredit en micro-ondernemers

De effecten van de coronapandemie voor Oikocredit en micro-ondernemers

Het coronavirus COVID-19 raakt ons allemaal, waar ter wereld we ook wonen. De effecten zijn voelbaar. Overal ter wereld worden we beperkt in onze vrijheid – zoveel mogelijk thuisblijven, afstand houden van elkaar en contact met vrienden en familie verloopt anders dan we gewend zijn. Ook economisch zijn het uitdagende tijden. Het (economische) effect van de corona-pandemie zal voor mensen die in armoede leven extra groot zijn.

Wat een lockdown betekent voorkleinschalige ondernemers

Door de maatregelen worden arme mensen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika extra hard getroffen. Kleinschalige boeren zijn niet langer in staat hun producten naar de fabriek te brengen. Social distancing en lockdowns in zowel producerende als consumerende landen hebben al verstrekkende gevolgen gehad voor boeren: “Het sluiten van verwerkingsbedrijven en landsgrenzen en trage afhandeling in havens hebben geleid tot betalingsachterstanden”, vertelt Hans Perk (landbouwspecialist en Regiodirecteur Afrika bij Oikocredit International). “En nu restaurants en koffietentjes in veel delen van de wereld gesloten zijn, is het slechts een kwestie van tijd voordat dit zich vertaalt in lagere prijzen en geannuleerde contracten van internationale kopers”, vult Perk aan.

➜ Lees hier het volledige interview (Engelstalig) met Hans Perk over koffie, cacao en het coronavirus

Voor micro-ondernemers betekent het sluiten van markten onmiddellijk het einde van hun dagelijkse inkomsten. Een dag niet werken betekent geen geld voor eten. Zo worden mensen in landen waar Oikocredit actief is met investeringen veelal directer geraakt door de coronapandemie dan in een land als Nederland. Want zij hebben vaak geen spaargeld of toegang tot betaalbare gezondheidszorg. Een lockdown betekent voor hen geen inkomen en geen sociale zekerheid om op terug te vallen.

NORAN-PE-55 (1).jpg

Cacaoboer Elber Huancas voor zijn huis in de Amazonas-regio, in het noorden van Peru. Miljoenen boeren wereldwijd zijn afhankelijk van ons dagelijkse kopje koffie, thee of stukje chocola.

Extra ondersteuning: (online) hulp voor partners

Oikocredit heeft veelvuldig contact met alle partners en houdt via lokale kantoren de actuele situatie nauwlettend in de gaten. Oikocredit biedt al haar partners in deze tijd extra ondersteuning door middel van (online) trainingen en digitale ‘koffiesessies’ waarin bijvoorbeeld een meer ervaren microfinancieringsinstelling (MFI) haar ervaringen deelt over het omgaan met deze crisis. Kleinere en nieuwere organisaties kunnen zich hieraan optrekken en hiervan leren.

De eerste sessie was met Dr. Godwin Ehigiamusoe, oprichter en directeur van Oikocredits partner LAPO-bank – een Nigeriaanse MFI. Meer dan 90% van de klanten is vrouw. De organisatie zet zich al jaren in voor het terugdringen van de armoede in Nigeria. Ehigiamusoe vertelde over de huidige uitdagingen voor LAPO-bank en haar klanten: “Grote delen van het land zijn (gedeeltelijk) in lockdown. Veel ondernemers kunnen hun onderneming niet meer, of niet volledig, draaiende houden. Alleen winkels die voedingsmiddelen of medische producten verkopen kunnen openblijven.”*

dr+godwin.jpg

Dr. Godwin Ehigiamusoe

Noodplan

LAPO-bank heeft daarom een noodplan opgesteld, gebaseerd op drie vragen:
  1. Hoe kunnen we onze klanten en medewerkers beschermen tegen besmettingen?
  2. Hoe gaan we om met de nadelige gevolgen van de crisis voor onze organisatie?
  3. Als er een volledige lockdown is, hoe kunnen we dan de negatieve impact hiervan op onze klanten en op de werkprocessen van onze organisatie verminderen?
“In de praktijk betekent dit dat alle bijeenkomsten, ook die van leengroepen, geannuleerd zijn om ervoor te zorgen dat het virus zich niet tijdens een van die bijeenkomsten kan verspreiden”, licht Ehigiamusoe toe. “Ook incasseren we nu geen aflossingen meer op leningen en verstrekken we tijdelijk geen nieuwe leningen.” Kantoormedewerkers van LAPO-bank werken verder zoveel mogelijk thuis.
“We bevinden ons midden op een oceaan en weten niet in welke richting we bewegen.”

Als de crisis voortduurt

Medewerkers van LAPO-bank bellen regelmatig met alle klanten om te vragen hoe het met hen gaat, hoe de crisis hen raakt en wat zij doen om zichzelf en hun bedrijf te beschermen. “Bellen met onze klanten doen we al jaren, en juist in deze situatie is dit contact van groot belang gebleken. We vragen ook naar hun verwachtingen van ons als de crisis voorbij is. Hoe meer informatie wij hebben, hoe beter wij hen kunnen ondersteunen”, zegt Ehigiamusoe. “We bevinden ons midden op een oceaan en weten niet in welke richting we bewegen. En de vraag wat daarna komt, speelt zowel voor ons als organisatie als voor onze klanten een belangrijke rol. We moeten snel kunnen schakelen. Het is mogelijk dat onze klanten voor hun bedrijf geen grondstoffen meer hebben. Als ze geen werkkapitaal meer hebben, kan het zijn dat ze alles hebben opgebruikt om te overleven, we moeten voorbereid zijn.”

➜ Bekijk ‘Leren van leiders: een kop koffie met Dr. Godwin Ehigiamusoe’ op YouTube (Engelstalig)

YCOOK-IN-09.jpg

Telefonisch contact met ondernemers om te horen hoe het met hen gaat wordt enorm gewaardeerd. Op de foto H.N. Nagesh met zijn telefoon bij maïsstekjes (India).

Extra ondersteuning: solidariteitsfonds voor partners

Juist omdat de effecten van de coronapandemie voor ondernemers in Afrika, Azië en Latijns-Amerika het meest voelbaar zullen zijn, hebben we binnen de Oikocredit International Support Foundation, waarmee we onze capaciteitsopbouw financieren, een speciaal corona-solidariteitsfonds ingericht. Hiermee willen we onze partners helpen om hun klanten direct extra ondersteuning te bieden.

DSC_0070.JPG

Oikocreditpartner Advans (Nigeria) kon bijvoorbeeld meer dan 10.000 mondkapjes en handschoenen en meer dan 500 emmers, gevuld met beschermingsmaterialen, aan ondernemers uitdelen.

Vanuit het fonds worden donaties gegeven aan met name kleinere MFI’s, die werken met kleine budgetten. Met deze donaties kunnen mondkapjes, desinfecteermiddelen en en andere beschermingsmaterialen aangeschaft worden voor personeel en klanten, zodat kleine bedrijven en eenmanszaken door kunnen blijven gaan. Juist omdat er in veel landen geen sociaal stelsel is om op terug te vallen, is het van groot belang dat ondernemers op een verantwoorde manier kunnen blijven werken.

Extra geld nodig

De wereldwijde context waarin Oikocredit werkt is drastisch veranderd. De jaarvergadering van Oikocredit heeft daarom op 11 juni jl. besloten om 0% dividend uit te keren. Dit zorgt voor versteviging van de balans, nodig voor de continuïteit van de coöperatie en bescherming van het ledenkapitaal. Bovendien kan Oikocredit hierdoor flexibel reageren op de behoeften van haar partners. Het Oikocredit Nederland Fonds keert dit jaar dan ook geen dividend uit en brengt eenmalig ook geen beheervergoeding in rekening. Dat betekent voor de vereniging Oikocredit Nederland echter veel minder inkomsten. Om door te kunnen gaan met het bekendmaken van Oikocredits werk kunnen we extra giften aan de vereniging goed gebruiken.

Help mee

Wilt u zelf bijdragen aan het solidariteitsfonds voor onze partners én onze vereniging helpen om Oikocredits werk te blijven promoten? Dat kan! U kunt een donatie doen aan NL07 TRIO 0379 2832 98, t.n.v. Oikocredit Nederland, onder vermelding van ‘corona’ of via onze website www.oikocredit.nl/corona-actie. De helft van uw donatie wordt gebruikt voor directe hulp aan onze partners en hun klanten en de rest komt ten goede aan de vereniging Oikocredit Nederland.

➜ De vereniging heeft de ANBI-status. Uw schenking kunt u aftrekken bij uw aangifte inkomstenbelasting.
* Cijfers en actuele informatie veranderen dagelijks.

« Terug