Nieuws

[INTERVIEW] Fintech en investeren met sociale impact in India

❗ Op 1/11/2019 verstuurden wij een e-mail over het doorgeven van fiscale gegevens van uw organisatie.

[INTERVIEW] Fintech en investeren met sociale impact in India

Arun N_Oikocredit_interview.jpg12 november 2018

In onze vernieuwde strategie hebben we beschreven dat we blijven zoeken naar samenwerkingen die verder gaan dan traditionele manieren van financieren. Dat doen we onder andere door samen te werken met fintech-bedrijven die met innovatieve financiële technologieën mensen ondersteunen om zelf aan een betere toekomst te werken. Om meer te weten te komen over de rol van fintech in India spraken we met Arun Nayyar, CEO van NeoGrwoth – partner van Oikocredit.


Foto: Arun Nayyar, CEO van Oikocreditpartner NeoGrowth

Wat doet NeoGrowth?
NeoGrowth verstrekt kredieten, met gebruik van moderne technologische methodes, aan micro-, kleine en middelgrote ondernemingen in 21 steden in India. Deze ondernemingen komen bij reguliere financiële instellingen niet in aanmerking komen voor een lening. Met ons model om de kredietwaardigheid van kleine en middelgrote detailhandelaren te bepalen zijn wij pionier in India. Wij bepalen de kredietwaardigheid namelijk aan de hand van verkoopinformatie van hun betalingen via hun creditcard en betaalpas en op basis van te verwachten verkopen.”

Wat is uniek aan NeoGrowth?
“Dankzij onze technologie kunnen leningen snel worden goedgekeurd met minimale administratieve rompslomp. Onze klanten waarderen dat, zeker omdat de meesten veel moeite hebben om ergens anders een lening te kunnen krijgen. Ook zijn onze leningen heel flexibel. Dat houdt in dat klanten ervoor kunnen kiezen om elke dag een deel van hun lening terug te betalen. Het hele leenproces is daardoor eenvoudig voor ondernemers. En doordat onze klanten samenwerken met fair labour-organisaties, creëren we eerlijke en duurzame werkgelegenheid voor onze klanten. Daarnaast is het versterken van vrouwelijke ondernemers een belangrijk aandachtspunt van NeoGrowth. Zo heeft onze kredietverlening een maximale sociale impact.”

Waarom wilde NeoGrowth samenwerken met Oikocredit?
“Oikocredits visie op people, planet en profit trok ons aan. Maar het was vooral Oikocredits focus op sociale impact dat maakte dat we wilden samenwerken. Daarnaast waren we onder de indruk van het team van Maanaveeya (de Indiase dochteronderneming van Oikocredit, red.). Toen we als new kid on the block binnenkwamen hebben zij ons echt ondersteund met kennis en expertise. Ook weet Oikocredit goed wat er speelt in India, en dat maakt dat ze hun partners goed kunnen begeleiden. ”

Waarom is fintech belangrijk voor investeren met sociale impact?
“Er zijn 63 miljoen micro-ondernemingen en mkb’s in India, die samen werk bieden aan 111 miljoen mensen in het land. Reguliere financieringsinstellingen sluiten meer dan 50% van de kredietwaardige micro- en mkb’s uit. De meeste van onze klanten vallen juist onder deze groep. Daarnaast speelt mee dat toegang tot krediet bij reguliere financiële instellingen geografisch gezien soms moeilijk is voor ondernemers. India is zo’n groot land, dat je met het traditionele bankensysteem gewoonweg niet iedereen kunt bereiken. Met fintech hoeven mensen niet meer te reizen om een lening te krijgen. Toegang tot mobiele telefoons is enorm gemakkelijk en betaalbaar, dus met fintech kunnen mensen direct toegang krijgen tot financiering. ”

Hoe groeit fintech in India en wat zijn de uitdagingen?
“Fintech groeit momenteel heel erg snel in India: het is het op een na grootste land qua gebruikers van mobiele telefonie ter wereld. Uit statistieken blijkt dat er tegen 2020 ongeveer 65 miljoen internetgebruikers zijn in India. Ook is er een grote toename in het gebruik van digitale betalingsmethoden ten opzichte van contant geld: een groei van meer dan 50% in digitale transacties en een groei van 15% in pintransacties. De behoefte aan digitale betalingsmethoden zal alleen nog maar toenemen.”

“NeoGrowth wil aanwezig zijn in alle 100 ‘slimme steden’ die de overheid wil realiseren. Een van de grotere uitdagingen is om op grotere schaal een innovatief model te bouwen. We werken er hard om mensen beter te kunnen segmenteren en onze producten te verbeteren, zodat ze overal in ons grote en gevarieerde land kunnen werken.”

« Terug naar het nieuwsoverzicht