Musoni: de eerste microfinancieringsinstelling zónder contant geld

Musoni: de eerste microfinancieringsinstelling zónder contant geld

Musoni+photo+for+November+2019+story.jpg

De digitale revolutie heeft veel veranderd in de manier waarop wij onze bankzaken regelen. Dit is ook te merken in landen waar Oikocredit actief is: digitaal geld en nieuwe online betaalplatforms veranderen ook de traditionele financiële diensten. Oikocreditpartner Musoni is een pionier op dit gebied.

Musoni+photo+for+November+2019+story.jpg

Oikocreditpartner Musoni is erkend als de eerste 100% cash less microfinancieringsinstelling (MFI) ter wereld waar geen contant geld wordt gebruikt. Sinds 2009 biedt Musoni digitale financiële diensten aan kansarme mensen en mensen zonder toegang tot een bank. Ze zijn actief in de (semi-)stedelijke en landelijke gebieden van Kenia. Hierbij focussen ze zich op micro-ondernemingen, vrouwen en kleine boeren.

Technologie bespaart tijd

Musoni Kenya Microfinanciering is een pionier op het gebied van digitale financiële dienstverlening. Door digitale financiële diensten aan te bieden kunnen ze meer mensen bereiken tegen lagere kosten. Bovendien maakt de digitale innovatie het mogelijk om sneller aan een groter aantal mensen een veel breder scala aan online diensten te leveren.

Een ander voordeel is dat de digitale technologie het kredietaanvraagproces van een klant versnelt. Musoni's CEO Stanley Munyao legt uit: "Het gebruik van tablets door onze vertegenwoordigers bespaart veel tijd bij het aanvragen, verwerken, uitbetalen en beheren van een lening. Dit geldt vooral wanneer de vertegenwoordigers klanten in afgelegen gebieden bezoeken. De tijd die wordt bespaard door de online kredietaanvragen stelt onze vertegenwoordigers in staat om andere klanten te bereiken, meer trainingsprogramma's voor klanten uit te voeren en meer kwalitatieve relaties met klanten op te bouwen". Musoni toont aan dat met het omarmen van technologie meer mensen met een laag inkomen bereikt kunnen worden en tegelijkertijd de risico’s beperkt blijven.

Risico's voor klanten beperken

De samenwerking met Oikocredit op het gebied van klantenbeschermingsprincipes helpt het bedrijf om klanten met een laag inkomen beter te bedienen bij het verlenen van digitale diensten. Musoni is de eerste microfinancieringsinstelling in Oost- en Centraal-Afrika die door de Smart Campaign is gecertificeerd voor het naleven van de Client Protection Principles. De Client Protection Principles (CPP) zijn opgesteld om:

  • maatregelen te nemen om te voorkomen dat klanten te veel schulden maken
  • de kosten van producten te controleren zodat klanten niet te hoge kosten hebben
  • te zorgen voor transparantie
  • een eerlijke en respectvolle behandeling van klanten te bevorderen
  • klachten goed te behandelen
  • klanten direct te betrekken bij het ontwerpen van producten die aan hun behoeften voldoen
  • de privacy van klantgegevens te beschermen

Musoni toont aan dat de principes voor klantenbescherming ook succesvol door volledig digitale financiële instellingen kan worden toegepast. Sterker nog, door de Client Protection Principles te volgen kunnen microfinancieringsinstellingen hun sociale impact maximaliseren.

« Terug