Oikocredit jaaroverzicht 2019

Meest gelezen.jpg

Het afgelopen jaar hebben we weer veel mooie momenten gehad. Niet zomaar mooie momenten, maar ook mooie éérste momenten. Want in 2019 hebben we het eerste GeluksPakhuis ter wereld geopend en organiseerden we de eerste editie van de Week van het Microkrediet! Daarnaast hebben we onze leden gedurende het hele jaar unieke extra’s kunnen bieden zoals kortingen en exclusieve toegang tot evenementen. We blikken terug op alle hoogtepunten van 2019:

GeluksPakhuis

GeluksPakhuis.jpg

Op 2 april opende Oikocredit Nederland het allereerste GeluksPakhuis ter wereld: op Utrecht Centraal Station konden bezoekers beleven hoe microkrediet bijdraagt aan het geluk van mensen. “Ons doel is geluk voor iederéén bereikbaar maken.” En dat is precies wat microkrediet biedt aan mensen in kansarme posities. Onze actie werd opgepikt door Metro, Trouw, Sublime FM, het Algemeen Dagblad en vele anderen.

Week van het Microkrediet

Week van het Microkrediet.jpg

Op 2 december werd voor het eerste de Week van het Microkrediet georganiseerd. In het Tropenmuseum stond een week lang een microtentoonstelling: een ultrakleine fototentoonstelling die de verhalen van trotse microkredietondernemers vertelt. De leden van Oikocredit Nederland mochten exclusief aanwezig zijn bij de opening en konden een uniek kijkje nemen in het Topenmuseum, dat speciaal voor deze gelegenheid geopend was.

Meest gelezen…

Meest gelezen.jpg

Het meest gelezen nieuwsbericht op onze website was een blog over Koningin Máxima’s inzet voor microkrediet. Op LinkedIn ging het meest gelezen bericht over ons GeluksPakhuis op Utrecht Centraal Station. Onze video waarin we uitleg geven waarom vooral vrouwen microkrediet krijgen was op Facebook afgelopen jaar het meest bekeken. Op Instagram werd het afgelopen jaar de kerstwens van José door de meeste mensen gezien.

OikoVisie digitaal

OikoVisie.jpg

Dit jaar introduceerde we een digitale versie van ons magazine OikoVisie. En daar kregen we veel reacties op! Nu al ontvangt bijna 10% van onze lezers ons relatiemagazine digitaal. Wilt u ’m ook liever digitaal ontvangen? Doorgeven kan via Mijn Oikocredit.

Speciale acties voor leden via ons member programma

member programma.jpg

Afgelopen jaar hebben we onze leden speciale kortingen kunnen aanbieden op producten die gemaakt worden door onze microkrediet-partners. Bijvoorbeeld op chocolade van de Chocolatemakers, gemaakt met cacao van onze partner Norandino uit Peru. Maar ook thee van Simon Levélt, van onze Indiase partner Darjeeling. We hadden een actie met Join the Cup-koffie, gemaakt van de koffie van onze partner CenfroCafe uit Peru. Én leden kregen korting in de museumwinkel van onze missiepartner Museum van Wereldculturen.

Mijn Oikocredit gebruikers

Mijn Oikocredit.jpg

Nog niet eerder waren er zoveel beleggers met een Mijn Oikocredit account. Daar zijn we heel blij mee. Door uw enthousiasme en scherpe feedback proberen we onze online omgeving steeds beter te maken. Ook voor komend jaar hebben we plannen om Mijn Oikocredit nog beter te maken, dus houd Mijn Oikocredit en onze nieuwsbrief in de gaten!

Campagne met Asha nog steeds succesvol

Asha.jpg

Met onze campagnevideo vertellen we het verhaal van Asha, een Indiase vrouw die droomt van haar eigen naaiatelier. De werkelijkheid is echter hard: Asha moet nog jarenlang in een fabriek werken voordat ze haar eigen bedrijf zou kunnen starten. Om haar droom waar te maken hoeft Asha geen geld te krijgen, ze wil het lénen.

Dankzij de campagne met Asha hebben we in 2019 maar liefst 1129* nieuwe beleggers mogen verwelkomen in het Oikocredit Nederland Fonds!

Klanttevredenheid

8,7 .jpg

Ook dit jaar vroegen we regelmatig hoe het contact met ons wordt ervaren. Gemiddeld wordt onze klanttevredenheid over 2019** beoordeeld met een 8.7! Hier zijn we meer dan trots op. Ook het komende jaar gaan we ons best doen om iedereen zo goed mogelijk te woord te staan.

Inspirerende ondernemersverhalen tijdens OikoTalk

OikoTalk.jpg

Elk jaar organiseren we een aantal OikoTalks waarin we met een Oikocredit partner in gesprek gaan. We hebben dit jaar twee inspirerende ondernemersverhalen te horen gekregen tijdens deze OikoTalk. Dit jaar vertelden onze partners Ecookim en Katana over de cacao die ze onder andere verkopen aan Tony’s Chocolonely. En onze partner Greenforest Foods inspireerde ons met hun verhaal over hun rol bij het verbeteren van het welzijn van boeren en hun families.

* gemeten tot 16 december 2019

** looptijd: januari-oktober 2019