BLOG: Wat het GeluksPakhuis voor ons doet

BLOG: Wat het GeluksPakhuis voor ons doet

Metro Artikel Gelukspakhuis 3 april 2019.jpg

“Wat is hier te doen?” Die vraag hebben we deze week veel gehoord in ons GeluksPakhuis op Utrecht Centraal Station. Wat willen we bereiken met een gebouw dat er uitziet als een enorme kluis? Een Pakhuis waar mensen in een bad springen vol met hartjes en klavertjesvier van schuim? Een kijkje in de creatieve Oikocredit-keuken.

Bekendheid
Met het GeluksPakhuis willen we Oikocredit bij nog meer mensen onder de aandacht brengen. We bestaan al bijna 45 jaar, maar nog steeds kennen veel Nederlanders ons niet. Een mooi moment om in gesprek te gaan met die mensen die weinig of niets van ons afweten. En tegelijkertijd onze bestaande beleggers te spreken. Waar kan dat nou beter dan op de meest centrale plek van Nederland: Utrecht Centraal Station, waar meer dan 1,2 miljoen reizigers per week langskomen.

Het belang van geld
Het GeluksPakhuis is een knipoog naar het geldpakhuis van Dagobert Duck, waar de vermogende eend letterlijk in zijn rijkdom rondzwemt. Ook in Oikocredits verhaal speelt geld de hoofdrol. Door met microkrediet een bedrijf te starten, krijgen mensen de kans om geld te verdienen. En daarmee een veel prettiger leven te leiden, met voedsel, onderwijs, meer zekerheid en vrijheid. Toegang hebben tot financiële diensten, zoals een lening, is niet voor iedereen vanzelfsprekend. In het GeluksPakhuis hebben we met veel mensen kunnen delen hoe belangrijk het is om te investeren in toegang tot krediet. Zodat iedereen een eerlijke kans heeft op een beter bestaan.

Kennismaken
Een overvloedig gevuld bad is op zich al een geluksmomentje voor veel mensen. Maar zwemmen in een bad vol geluk, dat is iets nieuws. En dat is precies wat het GeluksPakhuis zo’n succes maakt. Ook al heb je geen idee wat microkrediet is, voorbijgangers willen toch even kijken hoe je kunt springen in een zwembad vol geluk. En de mensen die we deze week hebben gesproken zijn blij verrast als ze dan ook nog het verhaal van Oikocredit horen. Een geluksbad, het winnen van een chocolade-ei en een muur vol gelukwensen, het zijn allemaal leuke acties om aandacht te trekken. En we zien dat bezoekers er vrolijk van worden. Om hen daarna te laten kennismaken met onze investeringen in het geluk van mensen.

Aandacht
Met artikelen in onder andere Trouw, Metro, Sublime FM, en AD/Utrechts Nieuwsblad, hebben we een groot aantal mensen in Nederland kunnen bereiken met het verhaal van Oikocredits sociale investeringen. Ook dat is voor ons een doel: zorgen dat anderen, zoals media, steeds meer aandacht gaan geven aan ons werk. Want hoe meer Nederlanders weten wat Oikocredit doet, hoe groter de kans is dat ze meedoen. En daarmee kunnen we nog meer investeren in het geluk van mensen.

« Terug