Oikocredit jaaroverzicht 2018

verzicht.jpg

Het jaar 2018 zit er bijna op. Wij kijken, net als veel anderen, terug op het afgelopen jaar. We hadden veel hoogtepunten, die we graag met u delen!

1. Campagne Asha

Op 1 februari startte onze campagne op TV, radio en online. Asha heeft heel Nederland over haar droom verteld: een eigen naaiatelier beginnen. De werkelijkheid is echter hard: Asha moet nog jarenlang in een fabriek werken voordat ze haar eigen bedrijf zou kunnen starten. Om haar droom waar te maken hoeft Asha geen geld te krijgen, ze wil het lénen. Bekijk de campagne video hier.

2. Ons meest gelezen nieuwsbericht

Ons meest gelezen nieuwsbericht van dit jaar? Dat was onze blog “4 redenen waarom Oikocredit geld investeert in campagnes”. Regelmatig krijgen we bij Oikocredit Nederland vragen over de kosten die we maken, onder meer voor onze campagnes. En dat is logisch, want mensen die hun geld aan ons toevertrouwen willen graag weten of dat geld goed wordt besteed. Aanleiding om antwoord te geven op de vraag: waarom investeert Oikocredit Nederland geld in zo’n campagne?

3. Meest inspirerende ondernemersverhaal: Virginia

Onze Facebook-volgers werden erg geïnspireerd door het ondernemersverhaal van Virginia uit Colombia, en terecht! Zes jaar geleden kochten Virginia Gómez en haar man Daño Figueroa een bakkerij. Het Colombiaanse echtpaar gaf direct een nieuwe impuls aan de bakkerij, door te beginnen met het verkopen van kaas, snoep en lang houdbare producten. Lees haar hele verhaal hier.

4. Overstap naar Triodos

In november kwam een lang gekoesterde wens van ons én van onze beleggers in vervulling: met onze bankzaken zijn we overgestapt naar Triodos. Via de bank doen we incasso’s van beleggingen voor het Oikocredit Nederland Fonds om het geld daarna zo snel mogelijk te investeren in bijvoorbeeld microkrediet. Onze directeur Eric Holterhues hierover: “Het ligt voor de hand dat we continu blijven investeren in duurzame bedrijfsvoering. Daar hoort een bank als Triodos als vanzelfsprekend bij.” Hier meer over lezen? Ga naar oikocredit.nl/triodos.

5. Eerste fairtrade klimaatneutrale belegger in Nederland

We zijn er trots op dat Oikocredit de eerste belegger in Nederland is met een geheel Fairtrade CO2-neutrale bedrijfsvoering. Hoe dat kan? We investeren samen met FairClimateFund in biogas voor boeren in een van de meest onderontwikkelde gebieden van India. Met deze investering, volgens Fairtrade principes, zorgen zij dat boeren en dagloonarbeiders door middel van een biogasinstallatie toegang krijgen tot schoon koken. Dit leidt tot CO2-reductie en inkomsten uit de verkoop van CO2-credits.

6. Meest motiverende quote

We deelden dit jaar een aantal motiverende uitspraken op onze social media. Onze volgers op Facebook werden vooral heel enthousiast over deze uitspraak van Muhammad Yunus, grondlegger van microkrediet. Zijn uitspraak raakt de kern van ons bestaan. En is daarom ook voor ons het meest motiverend!

7. Member programma

Aan het einde van dit jaar introduceerden wij ons nieuwe member programma. We werken continu aan het promoten van Oikocredit en het bereiken van mensen die hun geld willen laten werken voor impact. Ook ú kunt daaraan bijdragen! Door deel te nemen aan ons member programma wordt u lid van de vereniging en helpt u onze community van impactmakers te laten groeien. U kunt gebruik maken van mooie kortingsacties van onze partners. Meer informatie kunt u vinden op https://www.oikocredit.nl/member-programma