Nieuws

PERSBERICHT: Oikocredit overtreft de sector in het bereiken van vrouwen door middel van microkrediet

12 juli 2018

Sociale impactbelegger Oikocredit blijft het sectorgemiddelde overtreffen met het bereiken van vrouwelijke microfinancieringsklanten, zo blijkt uit het vandaag gepubliceerde het Social & Environmental Performance Report 2017 van Oikocredit.

In 2017 bestond bijna 90% van de klanten die door Oikocredits microfinancieringspartners werden bereikt waarin Oikocredit investeert, uit vrouwen. Dit overtreft het gemiddelde van 70% voor de sector, zoals gerapporteerd in de nieuwste Symbiotics MIV Survey1, die de sectorgegevens voor 2016 weergeeft.

Het vandaag gepubliceerde Social & Environmental Performance Report laat zien dat Oikocredit in 2017 meer dan € 980 miljoen heeft ingezet om bijna 750 organisaties te financieren, waarmee 36 miljoen klanten toegang kregen tot financiële diensten en meer dan een half miljoen boeren werden bereikt.

Oikocredit zag ook groei in de impactresultaten van duurzame-energie-investeringen. Het aantal huishoudens met verbeterde toegang tot energie dankzij de investeringen van Oikocredit groeide tot 15.600, vergeleken met 5.400 huishoudens in 2016, terwijl voor totaal 38.100 ton aan broeikasgassen werd vermeden, vergeleken met 6.960 in 2016.

Het rapport beschrijft tevens de capaciteitsopbouwactiviteiten van Oikocredit. In 2017 bracht de sociale impactbelegger € 845.500 op aan financiering (een stijging van 53% ten opzichte van 2016) van donoren en Oikocredit zelf, om daarmee 100 organisaties te ondersteunen bij het versterken van hun capaciteit.

Thos Gieskes, Managing Director bij Oikocredit: "De empowerment van vrouwen is essentieel voor een rechtvaardige samenleving en we zien inclusieve financiering als fundamenteel om dit te bereiken. We blijven gericht op het maximaliseren van onze sociale impact in elk van onze focussectoren: inclusieve financiering, landbouw en duurzame energie, en op het meten van die impact. "

Ging Ledesma, directeur Social Performance & Investor Relations: "Het is belangrijk om onze investeerders en leden te laten zien dat we onze belofte aan hen nakomen, en om het verschil aan te tonen dat we kunnen maken met hun ondersteuning. Capaciteitsopbouw is cruciaal voor Oikocredits werk als katalysator die leidt tot positieve verandering."

1https://symbioticsgroup.com/wp-content/uploads/2017/09/Symbiotics-2017-MIV-Survey.pdfOikocredit’s 2017 data kunnen nog niet worden vergeleken met Symbiotics data voor 2017 omdat de Symbiotics data voor 2017 pas later dit jaar worden gepubliceerd.

Lees het Social & Environmental Performance Report 2017 van Oikocredit

Geen resultaten gevonden