Succesverhalen

MAAK KENNIS MET FREDA, VORMGEVER UIT MALAWI

column Freda Malawi

Mijn naam is Freda Chigwe en ik ben grafisch ontwerper. Ik ben 23 jaar oud. Ik heb al meer dan vijf jaar mijn eigen bedrijf. Ik ben altijd al erg enthousiast geweest over ondernemerschap. Dus toen zich de kans voordeed om reclamematerialen te maken voor Oikocredit, heb ik geen moment geaarzeld. Want ik geloof echt dat Oikocredit grote impact heeft en blijft hebben op een heleboel kleine en middelgrote ondernemers. Ik was zo blij toen ik werd geselecteerd uit de honderden mensen die hebben gereageerd. Ik heb altijd vertrouwen gehad in de kwaliteit van mijn werk, maar om gekozen te worden door zo’n grote internationale organisatie, gaf me veel vertrouwen. Werken aan de Oikocredit-campagne en het opzetten van Kanju Advertising was ronduit geweldig. En de resultaten zijn al het werk meer dan waard.

Ik geloof echt dat ondernemerschap de enige oplossing is om een einde te maken aan armoede in Afrika. Gebrek aan werk is een groot probleem in mijn omgeving, en ondernemerschap kan zeker bijdragen aan het oplossen hiervan, omdat ondernemers werkgelegenheid creëren. Ik ken veel jongeren met briljante ondernemersideeën, maar geen kapitaal om te investeren in het opzetten van een bedrijf.

Het moeilijkste voor mij als ondernemer is het financieren van mijn onderneming. Ik heb geld nodig om mijn bedrijf te laten groeien. Stel je voor dat je zo hard werkt om een mooi contract binnen te krijgen en als het je is gelukt, is dat een bitterzoet moment. Want dan moet ik zoeken naar manieren om de opdracht te financieren, en soms is het onmogelijk.

Ik ben blij om te zien dat meer vrouwen toegang hebben tot microkrediet. De voordelen zijn zo indrukwekkend. Ik heb mijn tante ervan overtuigd om een kleine lening te nemen en een bakkerijbedrijfje te beginnen. Ze maakt nu snacks vanuit huis. Ik ben blij om te zien dat ze zo onafhankelijk is, en in staat is om voor haar familie te zorgen. Ze heeft twee meisjes in dienst, die haar om beurten helpen met de verkoop van snacks, en zij gebruiken hun loon om het schoolgeld te betalen.

Een korte wandeling door welke wijk dan ook, zou iedereen laten geloven dat we mogelijk de armoede kunnen doorbreken, als meer mensen toegang zouden hebben tot microkrediet. Mensen om me heen zijn zo innovatief, met het maken van schoenen van oude banden, mooie oorbellen van lege blikjes of zelfs fantastische kantoormappen uit koeienmest. Het is ongelooflijk. Maar omdat ze allemaal hun bedrijf runnen op zo'n kleine schaal, hebben ze er niet veel baat bij. Het is eigenlijk best triest om bijvoorbeeld maar 1 schoen tegelijk te kunnen maken. Met een microkrediet zouden deze mensen hun productie kunnen verhogen en werkgelegenheid kunnen creëren. Misschien zelfs hun producten exporteren en buitenlandse valuata verdienen voor ons land.

Dus als u mij vraagt wat ik denk over Oikocredit, zou ik zeggen: ze doen geweldig werk. Alle bedrijven hebben behoefte aan een klein duwtje in de rug eens in de zoveel tijd, maar in de meeste ontwikkelingslanden hebben bedrijven een flinke duw in de goede richting nodig. Ik heb de mijne gekregen, en ik hoop dat velen na mij zullen volgen.

Bekijk ook het videoportret van Freda:

campagne Made in Malawi

Onze campagne: made in Malawi

Malawi is het armste land ter wereld. Juist hier hebben we onze nieuwe reclamecampagne over microkrediet laten maken. Niet zelf, maar met lokale creatieve ondernemers. Gefinancierd mét microkrediet. Want als het werkt in Malawi, werkt het overal.

  • Steun mensen zoals Run Heng uit Cambodja

  • Steun mensen zoals Agnes uit Benin

  • Steun mensen zoals Lourdes uit de Filippijnen

  • Steun mensen zoals Cathy uit Malawi

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4