Iedereen winst

Iedereen winst

4 februari 2015 08:56 - door Willemijn Verloop - 0 reacties

Wat ik mooi vind om te zien is dat steeds meer mensen het heft in eigen hand nemen en ondernemerschap inzetten om een maatschappelijk probleem aan te pakken. Of dat nou gaat over een bedrijfje in Cambodja dat lokaal werkgelegenheid creëert of over een Amsterdamse ondernemer die jarenlang bij een bank heeft gewerkt en ervoor kiest om een bedrijf te starten om meer blinde- en slechtziende mensen aan werk te helpen.

Sociaal ondernemers creëren een innovatief, duurzaam en zelfredzaam model waarin ze markt en maatschappij verbinden. Het raakt me om te zien dat ze voor eigen rekening en risico aan de slag gaan met een maatschappelijk probleem dat ze na aan het hart ligt. Ze gaan weg van de gebaande verdeling tussen goede doelen, overheid en bedrijfsleven en brengen het beste van deze sectoren samen in een sociale onderneming.

Een mooi voorbeeld daarvan is social enterprise TTC Mobile, oprichters Bas en Hajo zagen al in 2006 dat de penetratie van de mobiele telefoon enorme kansen bood voor ontwikkeling van mensen in arme landen. Inmiddels heeft meer dan 80% van de bevolking in Afrika een mobiele telefoon.

TTC Mobile lanceerde innovatieve mobiele voorlichtingscampagnes. Ze verstuurden inmiddels al meer dan 50 miljoen smsjes over de hele wereld. Naar aardappelboeren in Kenia met informatie over de marktprijzen, naar zwangere vrouwen in Tanzania om ze voor te lichten over hygiëne en gezondheid tijdens de zwangerschap en op dit moment loopt er een grootschalige campagne rondom Ebola. Kennis en bewustzijn zijn essentieel om verspreiding van dit vreselijke virus te helpen voorkomen en sms is een razendsnelle en (kosten)efficiënte manier om deze kennis te verspreiden. Zo slaan ze een brug tussen charitatieve hulp en de werking van de markt.

Inherent aan de innovatieve manier van werken van social enterprises is dat het lastig voor ze is om (groei)kapitaal aan te trekken. In Nederland zie je dat startkapitaal vaak nog te vinden is via family, friends & fools of crowdfunding, maar als een sociale onderneming wil opschalen en grotere investeringen nodig heeft, zijn investeerders met een zaklampje te zoeken.

Terwijl een investering in een social enterprise een aanjager kan zijn voor grote maatschappelijke impact. Zoals Oikocredit dat overigens al vele jaren met succes laat zien in ontwikkelingslanden! Investeren in social enterpirses vergt vaak een langere adem van de investeerder, maar de keerzijde is dat een investering zowel maatschappelijke impact als redelijk financieel rendement kan opleveren.

Begin dit jaar begon ik met een geweldig team Social Impact Ventures, een impact investeringsfonds dat Nederlandse social enterprises groeikapitaal en intensieve venture assistance verstrekt. Wij hopen te laten zien dat grote maatschappelijke impact en redelijk rendement samen kan, en we willen dat er over 10 jaar velen van dit soort fondsen in Nederland zijn.

Social Impact Ventures deed onlangs haar eerste investering in Taxi Electric, een sociale onderneming die zich inzet voor gezondere luchtkwaliteit in grote steden, ze verduurzamen de stad met 100% elektrische taxi´s waar herintredende 50-plussers achter het stuur zitten, mannen en vrouwen die vaak ten onrechte aan de zijlijn stonden. Zo creëren zij voor iedereen winst.

Willemijn Verloop

Deze blog verscheen eerder als column in OikoVisie

Deel dit bericht

Reacties

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

Regional officeRegion